Nedozrálé hodnocení: HROT

Český komunistický Quake! Vždyť v jaké jiné hře můžete políbit portrét Husáka? Sejmout Šemíka s plynovou maskou? Odhalit pravé tajemství Vyšehradu? Zjistit, jak se to má s Klementem Gottwaldem?

Před časem jsem nadšeně hrál demo české staromilné střílečky HROT, ve které bráníte Československou socialistickou republiku před šmejdem z vesmíru a z horoucích pekel. Málo jsem tehdy tušil, že Spytihněv, jak si nechává autor říkat, předběhne plány pětiletky o 150 procent a dovalí hru do předběžného přístupu. Kdo zaplatí na Steamu těch asi 15E, ten se dostane do akce jak z Quake vystřižené a do prostředí, kde ještě nikdy nebojoval. Kupříkladu: Vyšehrad. Stanice metra Kosmonautů (dneska Háje). Palác kultury. Čistírna odpadních vod v Bubenči. Mánes. Sídliště. Většinou akce, občas horor. A tak podobně.

Téhle hře zcela dobrovolně a radostně dělám promo, protože má výrazný tah na branku. Jednak si to Spytihněv naprogramoval v Pascalu, což je něco jako ulovit žraloka gumovým kladivem, ale pak to taky nezvykle nasvěcuje sténání na téma, že Čechům chybí akční hra o bratrech Mašínech. Raichlovi. Kubišovi a Gabčíkovi. Bryksovi. O Žižkovi. Kryštofovi H. z P. a B. Strategie o legiích v Rusku. A tak podobně. Sice nám to do značné míry kompenzují věci jako Attentat 1942 a Svoboda 1945, případně Kingdom Come (omlouvám se, jestli jsem na někoho zapomněl), ale ty sledují trochu jiné cíle, než je z řetězů utržená zábava.

Možná i proto, že interpretovat českou historii po svém, to je až moc horká brambora. Anebo jsou vývojáři prostě moc vážní. S čestnou výjimkou několika studií a zavedených značek (které se ale neinspirují v historii) jsou české hry hodně vážné a závažné. Dělat hry není levná sranda, o tom nikdo nepochybuje, takže historické komedie/akce jdou stranou.

A do toho přijde Spytihněv a rozhodne se to rozlousknout srpem a kladivem. Prostě udělá hru z nedávné české historie a vystřelí jí na tak vysokou oběžnou dráhu stylizace a sarkasmu, že nikdo nemůže říct ani popel. Je vlastně strašně zvláštní, že to (pokud vím) nikdo jiný neudělal. Ale, dalo by se nadávat například na grafiku. No, nedalo. Ona totiž ctí polovinu devadesátých let, takže je to v cajku a navíc, kdo to nezažil, ten to bude považovat za hipsta cool. Anebo – dalo by se plivat na špatný level design. No, nedalo. Je až překvapivě propracovaný. Dalo by se nadávat na umělou inteligenci. Ano, dalo. Stejně, jako kdekoliv jinde. Dalo by se nadávat na nevyváženou obtížnost. Ano, dalo, protože je to early access. A už z něj je cítit sebejistota, jasná vize a ochota a schopnost udělat odladěnou oldskool FPS.

Těch devět úrovní vám dá hodně zábavy.

Vždyť v jaké jiné hře můžete políbit portrét Husáka? Sejmout Šemíka s plynovou maskou? Odhalit pravé tajemství Vyšehradu? Zjistit, jak se to má s Klementem Gottwaldem? Jaké jiná hra vám připomene, že počítačové hry už dávno nejsou bezmozková tupá akční zábava, protože sama je tupě akční, ale nezapomíná na (také obecně chybějící) nadsázku?

Pro ty z vás, kdo kroutí hlavou, ale i pro všechny ostatní, tady je krátký sestřih.

Destilovaný early access Hrot

Autor: Luke

Pavel Dobrovský. Novinář. Fotograf. Cestovatel. A pár dalších nálepek. ABC, Level, Retro Nation.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.