Psychologický thriller o temných rodinných tajemstvích v italské rodině.
Říká se, že každá rodina má tajemství. Proto je o nich hodně knih a filmů, ale her kupodivu už tolik ne. Italská adventura Martha is Dead si v tomhle souboji vede náramně dobře, protože není akční a soustředí se na vyprávění o pocitech a na odhalování životů „těch druhých“.
Taková normální rodinka
Na scéně jsou sestry dvojčata a matka, která jednu z nich nesnáší a druhou miluje. A v jezeře u rodinného domu v Toskánsku utone samozřejmě ta špatná. Ujmete se hraní za tu druhou a pátráte, co se u té vody stalo. Do toho duní bomby druhé světové v Itálii a Německu a s každým dalším dnem se zdá, že nejen rodinný svět se rozkládá. Postupné odhalování detailů s pomocí foťáku, nacházení zápisků a oživování vzpomínek ukazuje, že pod na první pohled normální hladinou rodinných vztahů to bublá a páchne. Hysterická matka, nacistický otec, partyzáni v lesích a mrtvoly, kterým stahujete kůži, abyste se do nich vžili. Nejsou to hezké věci, ale mají jasně dané symbolické místo v celém psychologickém thrilleru, takže je sice můžete odmítat, ale nejsou povrchně skandální (přesto byla verze pro PlayStation cenzurována).
Já a moje druhé já
Kromě vyprávění příběhu se mi líbí na Martha is Dead civilno propojené s paranormálním světem přízraků a duchů, taková ta Guillermo del Torovská atmosféra z filmů Ďáblova páteř nebo Faunův labyrint, určitý moment, kdy se mladý a naivní život protne s válečným běsem a tragédií, která vyvolává horečnaté běsy a duchy. Realita má najednou spoustu tváří, některé více a jiné méně pravdivé, ale téměř neustále pošahané a šílené. Tvůrci řeší pocity dvojčete, kterému někdo amputoval sourozence, náhle se ono stává dvoubytostí – nese v sobě vlastní já i tu druhou. Dovolí vám tak prožít unikátní osud.
Zůstane
Martha is Dead je ze stejného hnízda jako česká Someday You’ll Return a stejně jako ona klade otázky, které ve vás docela dlouho zůstanou. A stejně tak obě hry sdílí otravné pasáže, které naznačují, že ambice tvůrců byly větší než jejich možnosti.