Hra: Amnesia: The Bunker

The Bunker je špička. Jestli se chcete bát, tak směle do ní. Hlavně si ohlídejte, že kanďák máte vždycky plný nafty.

Strach z neviditelného a strašného v kondenzovaném zážitku a jedinečné hře.

Tahle hra na kočku a myš obsahuje tak zabijáckou dávku intenzivního strachu o život, že se pro mě stává nejlepším hororem tohoto roku. A asi jedním z nejlepších hororů vůbec. Je to mistrovské dílo. 

JDE!

Uzavřen v labyrintu francouzského prvoválečného bunkru hystericky utíkám před monstrem, které žije ve zdech a je neporazitelné. Nahoře kraluje děs, tunelům šéfuje běs. Světlo ho zastraší, plyn zpomalí, ale světlo pohasíná a plynových granátů je málo. Revolver a brokovnice? K smíchu. Jeho, ne mému. Jdu tmou a slyším ho škrábat ve stěnách, řvát v dálce, dupat za rohem. Vzduchem letí ozvěna plechovky, do které jsem omylem kopnul, zabouchnutí dveří zní jako výbuch. Nejlepší orientace podle zvuku od dob Thief? Dost možná. Jak já miluju hry, pro které není “sound design” prázdný pojem. 

Tyhle texty píšu ve volném čase, nejčastěji v MHD. Nechcete mi k tomu koupit kafe?
www.buymeacoffee.com/dobro

ZRANITELNOST

Jedno je jisté, lidé ze studia Frictional umí vyvolávat strach. Mají to v herním rodokmenu — Amnesia, Soma, Rebirth (o tom jsem psal tady). The Bunker z jejich principů vychází (formálně patří pod label Amnesia), ale přibírá do party Alien: Isolation — staví proti vám jedno jediné neporazitelné vtělení vzteku a hladu a tím podtrhávají vaši vlastní lidskou zranitelnost. Tohle není vás obvyklý nepřítel, kterého se zbavíte a jdete dál. Musíte ho přechytračit důvtipem a hbitostí, ne mu vlastoručně lámat vaz.

TMA

Snadno se to řekne, hůř udělá. Většinu hry se pohybujete tmou a snažíte se nepřilákat pozornost monstra nějakým zvukem. Hledáte zásoby, čtete deníky mrtvých vojáků, odemykáte dveře. Napětí se dá krájet. S animálním strachem pak zdrháte koridory s monstrem v zádech, ukrýváte se v koutech a modlíte se. Protože umřít nechcete.

NAFTA

Umělá inteligence monstra je překvapivě kvalitní, neustále máte pocit, že vás sleduje skrz zdi a hledá vás. Je dynamické, přizpůsobuje se vám. Jste pod tlakem, nikdy si nevydechnete – kromě centrálního velínu s generátorem elektřiny, který ke krátkodobému osvětlení chodeb potřebuje naftu a nafta je v labyrintu. Do temnoty si musíme přinést vlastní světlo, ale už nikdo vás nepřipravil na to, že to světlo může zhasnout.

EVOLUCE

The Bunker je důsledkem dlouhé vnitřní evoluce přístupu k hororu. Autoři z Frictional se v něm vyznají, sami si vydefinovali vztah hráče a prostředí a nepřátel, navíc se nezdráhají hry dělat tak dlouho, jak uznají za vhodné. The Bunker je špička. A jestli se chcete bát, tak směle do ní. Hlavně si ohlídejte, že kanďák máte vždycky plný nafty.

Autor: Luke

Pavel Dobrovský. Novinář. Fotograf. Cestovatel. A pár dalších nálepek. ABC, Level, Retro Nation.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *