UFO 50

Nejlepší je pocit, když spouštíte jednu hru za druhou. Je to jako otvírat adventní kalendář nebo vybírat bonbóny z krabice – nikdy nevíte, jakou chuťovku objevíte.

Nostalgická jízda v padesáti moderních hrách.

O UFO 50 jsem slyšel poprvé asi před rokem. Prý půjde o balíček padesáti nesouvisejících her. Odmávl jsem to jako kompilaci gamejamových prototypů nebo studentských miniher. Jak jsem se mýlil! UFO 50 je mistrovskou ozvěnou her z osmdesátých let, jsou ale nové, nečekané propracované a skvěle hratelné. A za nimi nestojí žádní začátečníci, ale veteráni herního průmyslu.

ALTERNATIVNÍ DĚJINY HER

Znáte Double Dragon, Metal Gear, Xenon, Scuba Dive, Metroid, Ghost’n’Goblins nebo Dungeon Master? Pokud ne, nevadí. V UFO 50 (web) nejsou jejich kopie, ale evoluce (nebo mutace) jejich původních myšlenek. Herní postupy, které by před 35 lety na osmibitech nebyly možné, jsou tu dotaženy do dokonalosti. Uvidíte i moderní žánry přenesené do starého audiovizuálního hávu a herní styly, které kdysi skončily ve slepé uličce. UFO 50 vás vtáhne do alternativní, 32barevné reality, a dělá to zatraceně dobře.

Tyhle texty píšu ve volném čase, nejčastěji v MHD. Nechcete mi k tomu koupit kafe?
www.buymeacoffee.com/dobro

PRUDKÁ ORIGINALITA

Vlastně ani nemá cenu hledat historické vzory, protože o tom to není. Kolikrát je původní idea natolik překroucená, že je nová hra prudce originální a ucítíte při jejím hraní dětinské nadšení z nápaditosti a neobvyklosti. Třeba taktická strategie Rail Heist (délka cca 1 hodina) o přepadávaní vlaků na Divokém západě. Nebo Cyber Owls (délka cca 90 minut) o (nejen) stealthové infiltraci armádních základen po celém světě. Nebo krokovací dungeon Valbrace (délka cca 2 hodiny) a nejrůznější SHMUPy a skákačky a strategie. A to nemluvím o těch kusech, které fantasticky kombinují žánry. Hele, je jich 50 a já v nich zatím strávil jen nějakých 6 hodin. 

KALEIDOSKOP

Nejlepší je pocit, když spouštíte jednu hru za druhou. Je to jako otvírat adventní kalendář nebo vybírat bonbóny z krabice – nikdy nevíte, jakou chuťovku objevíte. A dost často vás čeká úžas z parádního nápadu. Asi jako kdysi, když jste hráli své první hry a objevovali v nich, co je za obzorem, a jak to celé funguje. A vrstvu za vrstvou jste se dostávali do flow. Vtipné je, že hry z UFO 50 by šly vydat i samostatně za pár dolarů a přinesly by to samé (anebo by byly zpoplatněné mikrotransakcemi). Ale hledejte 50 her na Steamu nebo Itchiu, že. 

VETERÁNI ZA DVEŘMI

Ne všechny, samozřejmě, vás zahákujou. Jsou tu slabší kusy, anebo prostě nebudou pro vás. Pro mě to byly typicky sportovní tituly nebo překombinované strategie. Na každé hře je ale vidět, že ji někdo tvořil s péčí a promyšleností. Vývoj trval přes osm let a podíleli se na něm veteráni herní scény, jako Jon Perry, Derek Yu (Spelunky), Ojito Fumoto (Downwell), Paul Hubans (Night Manor), Tyriq Plummer (Catacomb Kids) nebo Eirik Suhrke (studio Vlambeer). A na výsledku jsou jejich zkušenosti vidět. 

MODERNÍ PŘÍSTUP

Tak například ovládání. Pro všechny hry je unifikované a v drtivé většině spoléhá na směrové šipky a dvě tlačítka. Za druhé: Tohle nemůže být repetitivní. Když už vás to nebaví, tak prostě jdete o dům dál a zároveň zůstanete v grafickém a zvukovém ekosystému jednoho produktu. 

PŘÍBĚH, KTERÝ NEBYL

Dokonce je tu meta příběh. Slyšeli jste o studiu UFOsoft a autorovi Thorsonu Petterovi? Ten měl v osmdesátých letech ambici tvořit hry, ale jeho nápady byly tak velké, že se daly realizovat pouze na zapomenuté platformě LX-I. Nic z toho samozřejmě neexistuje, ale krásně se takovým konceptem rámuje padesátka. Derek Yu a tenhle pocit „neznámého studia, autora a platformy“ podporují napříč hrami citlivě znovupoužívanými assety, postupnou proměnou loga UFOsoftu. Až ho uvidíte po padesáté, tak všemu budete věřit.

Autor: Luke

Pavel Dobrovský. Novinář. Fotograf. Cestovatel. A pár dalších nálepek. ABC, Level, Retro Nation.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *