Nemá cenu chodit tahově kolem horké kaše: tohle je jedna z taktických her roku.
Rád bych vám řekl, co se mi teď děje na monitoru. Jasnovidec, detektivní čarodějnice a nekro-doktor zachraňují svět před pátou světovou válkou. Fakt. Na tahy. Tohle není tým marvelovských superhrdinů, tohle je banda psanců se schopnostmi ze stránek urban fantasy, která propadla do tahové strategie. Proti nim stojí sbírka podobných pošahanců, třeba dopravní warlock, kněz (pouličních) nepokojů, mafiánský druid a příslušníci tajných náboženských policií.
DEFENESTRUJ!
Studio Suspicious Development v Tactical Breach Wizards (TBW) prozatím zakončuje neformální „defenestrační trilogii“. V jejich hrách, ke kterým patří Gunpoint (2013) a Heat Signature (2017), je největší odměnou za dobře naplánovanou akci vyhození lidí z oken ven. Nejen kvůli tomu je TBW od první minuty zatraceně zábavná. Kombinuje v sobě nízkou vstupní bariéru s hlubokými systémy se zachováním unikátnosti, což z ní dělá protilátku pro lidi otrávené krizí „velké“ herní kultury.
Tyhle texty píšu ve volném čase, nejčastěji v MHD. Nechcete mi k tomu koupit kafe?
www.buymeacoffee.com/dobro
XCOM V PĚTI MINUTÁCH
Fakt. Od dob Xcom jsem nehrál tak chytlavou taktickou/tahovku (Into the Breach / Invisible Inc mě tolik nebavily kvůli roguelike / převaze stylu nad hratelností). TBW na to jde jinak. Hratelnost je kondenzována do krátkých misí (5-15 minut) postavených v několika sériích s celkovou délkou 20 hodin. Vtip je v tom, že za jednu čtvrthodinovou misi zažijete více vzrušení a nadšení než za hodinovou mapu v Xcom. To je i dobrá zpráva pro všechny, kdo si na hraní vyboxují maximálně tak půl hodinku denně.
DOPŘEDU A DOZADU
Hry postavené na rychlých mikro arénách vás obvykle tlačí do hledání jednoho správného řešení, což je pro někoho jako jsem já značně frustrující. TBW tenhle problém velkoryse ignoruje. Kdykoliv můžete vrátit pohyb (v rámci tahu), a dokonce nahlédnout do budoucnosti, jak se bude situace při aktuálním rozmístění postav vyvíjet. Je to jiskra geniality, která mění hardcore tahovku na přístupný a extrémně zábavný hlavolam. Hodně tomu pomáhá, že každá postava sebou táhne bágl plný unikátních schopností a gadgetů a zbraní, které často nepřátele “jen” pošoupnou, aby vypadli z… ano, správně, z okna.
BEZ PŘÍBĚHU TO NEJDE
Taktická pravidla umí udělat každý. Často to stačí. Tady ale tancují valčík s atraktivním příběhem. Tom Francis, který stojí v čele Suspicious Development, je bývalý herní novinář, rozumí žánru a umně podchytil příběhové dialogy. Dlouho se mi nestalo, abych s takovým zalíbením četl rozhovory mezi postavami před každou akcí – jsou zajímavé, dospělé, břitké a svojí trefností se blíží Pratchettovské komedii. Prohlubují osudy postav a dělají z nich zajímavé a zapamatovatelné osobnosti. Mimochodem, k tomu slouží i jejich sny a vzpomínky (tahové, samozřejmě). Kdybych tu ale měl jmenovat všechny možnosti, tak bysme tu byli až moc dlouho. Zkrátka, je toho hodně a vše má svůj smysl.
HLUBOKO I MĚLCE
Důležité je, že Francis udělal všechno tak, aby to byla zábava bez pocitu zahlcení herními mechanikami. Záležitosti nesouvisející s hlavní dějovou linií můžete bez pocitu studu ignorovat. To samo o sobě ukazuje Tactical Breach Wizards jako hru se široce otevřenou náručí pro lidi, kteří chtějí jít hluboko do fikčního světa (a vždycky tam něco najdou), ale i pro ty, pro které je podstatná primárně ta taktická zábava. Ve výsledku se herní doba bude lišit o cca 8 hodin hodin (já jsem před psaním tohoto textu hrál 8:26 hodin a byl někde v polovině).
KOUZELNÍCI NA TAHU
Není divu, že vývoj zabral 6 let. Na hře je to vidět, navíc stojí jen 20 euro, což je bez diskuzí vynikající poměr ceny versus zábavy. Nasvědčuje tomu i hodnocení na Steamu – z tří tisíc recenzí jen 58 negativních. A na Metacritic jsou známky 89/8,2 u médií/hráčů. Dlouho jsem nehrál tak dobrou taktickou akci.