Thief ve vesmíru. S kočkami.
SKIN DEEP
tl;dr Thief ve vesmíru. S kočkami.
V tomhle vesmíru existuje spousta dobrých her, které byste měli hrát. Jednou z nich je Skin Deep od studia Blendo: akční imerzivní sim, ve kterém se plížíte po palubách napadených lodí, zachraňujete kočky a metodicky posíláte vesmírné piráty na orbitu — většinou skrz záchod. Na Steamu má 961 extrémně kladných hodnocení, na Metacritic 79 od médií — to je solidní výkon.
Všechny texty píšu ve volném čase, nejčastěji v tramvaji. Nechcete mi k tomu koupit kafe?
https://buymeacoffee.com/dobro
ŘEKNI NE TERORISTŮM
Začíná to jako absurdní špionážní thriller, pokračuje jako sandboxová nirvána a končí to hysterickým úprkem před následky vlastních akcí. A přitom se Skin Deep pořád drží pravidel. Každý pirát musí přijít o hlavu. A každá hlava musí ven z lodi. Jinak se terorista obnoví. Tvrdý svět. A zranitelná Nina Pasadena, pojišťovací komando, bosa a neozbrojená, ale vybavená třetí plící (pro pobyt ve vesmíru) a improvizací na úrovni MacGyvera pro vymýšlení pastí a nástrah.
BUĎ ZÁŠKODNÍK
Skin Deep naplňuje žízeň, kterou cítí fanoušci stealthu a imerzivních akcí jako Thief, Deus Ex nebo Prey. Zároveň je to punkový manifest, že imerzivní akce nemusí být vážná a seriozní. Zatímco Dishonored přemýšlí o moci a důsledcích, Skin Deep přemýšlí, jestli by šlo piráta zničit tak, že uklouzne po mýdle, zmrzne v mrazáku nebo než ho odsajete přes přechodovou komoru do vakua. Nabízí potměšilost a komedii ve stylu Neighbours from Hell nebo Spy vs Spy, vytaženou do enormního rozměru skrz rozsáhlé možnosti improvizace.
DOMEČKY Z KARET
S každou misí roste vaše porozumění systému. Kouzlo spočívá v pečlivém plánování a hlavně v nečekaných zvratech. V tom, jak se vám plán zhroutí při jednom zakašlání (ano, vaše postava kašle, pokud se nadýchá prachu ve ventilační šachtě), a jak jsou ty rozbourané plány hystericky zábavné. V jednu chvíli plánujete, ve chvíli druhé hlava nehlava zdrháte. A snažíte se do ukradené vysílačky drsným hlasem ohlásit, že „všecko je v pořádku, chlapi, dostal sem jí.“
BEZ SEJVU
Je to tak skvělé střídání tempa, že jsem si asi v šesté misi uvědomil, že neukládám pozici, ale raději si po smrti celou misi s radostí projdu znovu od začátku — a trochu jinak. Vzhledem k tomu, že v jiných hrách ukládám s kadencí samopalu vz. 58, jsem se hodně zaskočil. Když ona je to taková zábava!
UNYLÁ AKCE
Tedy až do okamžiku, kdy se řekne: A teď střílej. Finále misí s výsadkem těžce ozbrojených jednotek, proti kterým dostanete granáty a brokovnice, dvoutaktovému motoru hry nesvědčí.
ZBYTEČNÁ EXHIBICE
A ten motor? Jednadvacet let starý idTech 4 engine pro Doom 3. Tu myšlenku, že se starým kašpárkem se dá dělat nové divadlo chápu. On je na to Brendon Chung, zakladatel studia Blendo, odborník. Ve svých předchozích hrách Quadrilateral Cowboy, Gravity Bone a Thirty Flights of Loving pracoval s Unreal 2 enginem a právě idTech 4. Jenže pro tak ambiciozní titul jako Skin Deep už to nefunguje. Animace tahají za oči, shadery jsou nudné a všechno dohromady působí jako hipsterské pozérství, které ovšem zbytečně hází výborné hře slupku od banánu pod nohy.