Strach a akce ve svěžím rytmu střelby.
Selaco (web) je ten typ akční hry, která umí napínat strunu nervozity před přestřelkou téměř k prasknutí. Dlouho urbexujete opuštěnými kancelářskými a industriálními prostorami, až náhle uslyšíte blížící se pátrací četu. Hledá vás, rozděluje si úkoly a zaujímá pozice. Tiše přebíháte, kryjete se a z kořisti se snažíte stát lovcem. A pak vás zahlédnou, ticho prořízne staccatová střelba, granáty se odrazí od stěn a adrenalin se vylije to žil jako z protržené přehrady. A za chvíli je po všem, ať tak nebo onak.
Tyhle texty píšu ve volném čase, nejčastěji v MHD. Nechcete mi k tomu koupit kafe?
www.buymeacoffee.com/dobro
TŘI V JEDNOM
To všechno proto, že Selaco se snaží být odpovědí na volání po hře typu FEAR, Half-Life a System Shock v jednom. Intenzivní krátké souboje střídá bloumání a čtení logů, které vypovídají o probíhajícím kolapsu společnosti. Nacházíte se totiž v bunkru, kde udržují civilizaci ti šťastnější z válkou zničeného povrchu. Do určité doby vše v krytu-městě probíhalo tak, jak mělo. Pak se to zákonitě podělalo a do rozlehlého krytu vlítla armáda vetřelců. Jako šéfka sekuriťáků jim chcete odebrat právo na život.
TOHLE NENÍ SHOCK, KTERÝ HLEDÁTE
Jenže, nenechte se mýlit, z tohohle další Bioshock neuděláte ani kdybyste se nabušili plazmidy až po uši. Když dojde na akci, zachrání vás rychlé reflexy, ne taktika. Dokonce když do terminálů naťukáte jako kód 0451 dostanete elektrickou ránu (a když to děláte dost dlouho, tak vám přijde mail od vývojářů, že jste opravdu v jiném typu hry, už to konečně pochop!).
EVOLUCE AKCE
Není to ani další boomer shooter se stylizovanou grafikou. Stejně jako srovnání s Shocky nefunguje ani tohle přirovnání. Selaco jde svou vlastní cestou a na té je spousta skvělých věcí. Kromě perfektního pocitu ze zbraní jsou tu třeba přiznaně se na váš progres adaptující nepřátelé (postupně se stávají chytřejšími a využívají lepší skupinovou taktiku a zbraně) nebo svižné a zábavné krytí. Je to až moc dobré na to, aby to byla pravda.
STAREJ DOBREJ
A tohle všechno běhá na 19 let starém a notně modifikovaném enginu GZDoom. Očím mým okoralým to nevadí a 2D nepřátele vnímám jako stylovou poklonu směrem k původu enginu a ke kořenům FPS žánru. Engine jinak nepocítíte – rozlehlé úrovně, míra interaktivních detailů (ty hravě předskočí většinu současné akční produkce), rychlost, výpravnost. Selaco to má.
NEBERTE TO!
Přesto má taky chyby. Horší navigace, primitivní bossové… Hele, já nad tím zavírám oči. Jednak proto, že je tu cítit strašlivé odhodlání udělat ‘to všechno’ správně, a pak kvůli tomu, že jde o early access a hra samotná, byť už teď vystačí na cca 15 hodin, vyjde až koncem roku 2026. Jako nepřítel předběžného přístupu říkám: nekupujte to. Dejte si Selaco do wish listu a těšte se. Horší to (snad) nemůže být.