27. 12. 2022
Hra: Pentiment
Nejlepší interaktivní čtení v roce 2022 a důkaz, že pero (ukecaná hra) může být silnější meče (akční hra).
Hrát Pentiment je jako spadnout do historického thrilleru, který spíš než povrchního Dana Browna připomíná lišáckého Umberta Eca. Ve třech dějstvích a na ploše několika desítek let řešíte vraždy v bavorském městečku Tassing a přilehlém smíšeném (!) klášteře Kiersau během společenských a ekonomických zemětřesení první poloviny 16. století.
Lidé, čtěte!
Jestli máte rádi historii a hry, tak je povinnost tuhle číst. Ano – číst. Nebojuje se tu, nestřílí, dokonce ani nebuduje, netěží a nehraje v multiplayeru. Chtělo by se říci, že je to adventura, jenže ani toho sbírání předmětů a hádanek tu moc není. Prostě jen pochodujete městečkem a klášterem, povídáte si s obyvateli, strkáte nos všude a postupně si skládáte dohromady, kdo by asi tak mohl být vrah. Možností postupu a obvinění jsou tu desítky a kolikrát si ani neuvědomíte, že jste prošli přes příběhovou křižovatku. Je to fičák. Zahrajte si to, jestli jste to ještě neudělali. A jestli ano, tak napište, čím vás ta hra dostala, ať nalákáte další.
Evropa se bouří
Nevnímejte Pentiment pouze jako mistrovské literární dílo, protože není jen „rozvětveným interaktivním příběhem o vraždách,“ ale v podstatě didaktickou školní pomůckou. Hýří historickými detaily a nejen v grafice (výtvarný styl imituje iluminace ze středověkých rukopisů)– tohle je otisk doby, ve které vzdělanost přecházela kvůli knihtisku z klášterů mezi lid. Doby, která měla Martina Luthera. Doby, ve které se reformovala církev a tvořilo se protestanství. Doby, ve které se emancipovali sedláci. Doby, která byla všechno jen ne klidná. Vším tím procházíte jako svědek a snažíte se vyznat ve složité situaci, která drží společnost jen krok od propasti chaosu.
Zdena z Tábora
Je neuvěřitelné, do jakého historického detailu Pentiment zachází. Asi nemá cenu všechny probírat, ale jeden příklad: V ženské části kláštera potkáte Zdenu z Tábora, která je inspirována příslušnicí rodu Rožmberků, kteří sídlili (zřejmě) na Choustníku u Tábora. Zmiňovaný je pražský orloj, dokonce několikrát zazní ve správném kontextu čeština. Všechny postavy jsou odrazem své doby a většinou inspirovány skutečnými lidmi, všechny mají stručný encyklopedický záznam a působí reálně. Dokonce i Tassing i Kiersau, toliko amalgány několika míst v Bavorsku, vám přijdou jako skutečné místo.
Jak se vám chodí?
Brzy se přestanete starat o svého hrdinu (z dobrého důvodu ho nejmenuji) a začnete se zabývat dopady vašich rozhodnutí na životy obyvatel. S odstupem několika let sledujete vývoj rodinných konstelací, vnímáte zápas sedláckých rodin s aristokracií a klérem, ale také neveselou situaci, v jaké se nachází opat kláštera nebo mamonářství místního mlynáře (to je strašná svině!). Na situaci se podepisují jak všechna vaše rozhodnutí, tak politické napětí v Evropě. V třetím dějství už to vlastně není hra o jednom člověku, kterého ovládáte, ale o jedné malé bavorské komunitě a jejím vzdoru a proměně v turbulentních časech.
Jez do polosyta…
A ještě jedna věc. Často vás sedláci, měšťané nebo představitelé kláštera zvou na jídlo. Nad stolem pak probíhají klíčové konverzace, ale celou dobu se díváte na potraviny – a ty odpovídají tomu, co v dané době lidé na určitých postech jedli. S tím, jak nadchází ekonomická krize se i pestrost jídla proměňuje a… Takových detailů, které vychází z historických záznamů na vás čeká tolik, že nemáte šanci je všechny obsáhnout. Dohromady ale působí autenticky a fungují jako skvělé kulisy ke strhujícímu příběhu.
Po 30 letech
Pentiment napsal Josh Sawyer pro studio Obsidian. Nad středověkou hrou přemýšlel od roku 1992. Jednotlivé odskoky v čase v rámci příběhu tedy můžeme vnímat jako Sawyerovo vyrovnání s tím, že mu to tak dlouho trvalo. Nebylo to ale marně. V Pentiment zúročil vysokoškolská studia historie, lásku k středověku a chápání úlohy vyprávění ve hrách. Ano, jde o toho samého chlapíka, který dělal Icewind Dale, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity a další, takže se můžete spolehnout, že ví, o čem se mluví, když dojde řeč na interaktivní příběh.
Nejvíc ve finále asi cením tu obyčejnost, která je tak osvěžující. Obyčejný hrdina. Obyčejné problémy (ty “snové” dialogy!), obyčejné město. Hra je v podstatě o tom, jak se vyvinuly osudy několika rodin. Ta detektivní linka je skoro vedlejší – viz to, že ani neřeknou, kdo ty vraždy udělal. A stejně je to boží zábava. Dohráno dvakrát, svrbí mě prsty na třetí průchod.