Hra: Vaporum: Lockdown

Čím déle jsem krokoval steampunkovými chodbami podmořské laboratoře a porážel roboty, tím méně mi vadilo, že Vaporum je staromilné až na dřeň.

S každým dalším otevřeným patrem, s každou další vyřešenou hádankou nebo objevenou tajnou místností, jsem si užíval šarmu prostředí a relativně těžkých soubojů. A taky jsem si při nich vzpomněl, jak mi v době Eye of the Beholder a Dungeon Master hrozně chyběl scifi nebo industriální krokovací dungeon.

Já vím, že byly! Jenže Captive jsem nechápal, Wizardry VII na mě byla moc dlouhá (a divná) a Albion ještě nevyšla. Kdybych tehdy zakopnul o slovenské Vaporum: Lockdown, dopadl bych do steampunkového nebe. Nebo do toho sedmého, protože jsem nevěděl, co je to steampunk. On to teda tehdy nevěděl nikdo. Stejně jako dieselpunk a teslapunk.

Ve Vaporum krokově unikáte z podmořské vědecké laboratoře, ve které se zvrtly experimenty a všechno vás chce tak nějak zabít. Stejně jako příběh není hratelnost revoluční, zato je vychytralá. Zdařile totiž vysekává poklonu Bioshock (je to pod vodou a kombinují se „magické“ schopnosti se zbraněmi), Dead Space (hrdinka má modovatelné brnění nebo co) a samozřejmě Legend of Grimrock (je to krokovací a má to hardcore režim, který jsem nezapnul, protože mám málo času), to všechno vynásobené láskou k hrám z produkce Looking Glass (System Shock, Thief a tyhlety), ze kterých přejímá organicky propojené úrovně, deníkové zápisky a audiology. Říci, že se Vaporum mírně inspirovala, to je eufemismus.

Jenže to funguje. Úderníci z bratislavské Petržalky a Fatbot Games udělali dungeon, který hned po Legend of Grimrock patří k těm, na které se nezapomíná. Že si u toho pomáhali citacemi jiných her, to bych jim prominul, protože ty citace jsou vhodné a přesné a svůj svět mají pánové pevně v rukách. Tak pevně, že bych to viděl na další díl.

Co ale nepromíjím, to je neschopnost odpoutat se od fantasy propriet ve scifi světě. Nedávejte mi ocelové meče, když pobíhám mezi parními stroji a zabíjím elektrické roomby! Kazí mi to zážitek! Nechte mi jen a pouze takové zbraně, které v daném prostředí dávají smysl (a těch je v Lockdown taky dost). Chtěl bych hrát jasný a vyhraněný steampunkový dungeon jen s párou a elektřinou. Děkuji pěkně.

Autor: Luke

Pavel Dobrovský. Novinář. Fotograf. Cestovatel. A pár dalších nálepek. ABC, Level, Retro Nation.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.