Hra: Eternal Cylinder

Jak jsem se naučil nemít strach z útěku a milovat válec ve svižné hře o přežívání a adaptaci jednoho živočišného druhu.

Tahle hra je označována za jednu z nejdivnějších v posledním roce. A není divu. Ženete v ní stádo chobotnatců surrealistickou krajinou a v patách se vám valí obří ocelový válec natažený přes celý horizont. Je to tedy hra o přežívání, ale vlastně také o starosti o vaše nejbližší. Zní to divně? Jen dokud si nevybavíte klasickou Lemmings, ve které bylo nutné starat se o malý národ a zachraňovat ho před neodvratnou smrtí. Trebhumové, tedy chobotnatci v Eternal Cylinder, vykazují stejnou roztomilost a bezradnost jako lemmingové (nebo mudokoni z Oddworld, se kterou má EC také hodně společného) a pomocí změny jejich schopností jim pomáháte překonat překážky, uniknout válci a možná najít lepší svět.

VÁLCOVÁNÍ

Válec. O ten tady běží. V rámci cizáckého prostředí a vedle podivných trebhumů je vlastně příjemnou jistotou. Rozumíte mu. Víte, co dělá. Jak to dělá. Když se rozjede, posunuje se konstantní rychlostí a je jasné, kde zastaví. Dokud se neúprosně valí, tak definitivně ukončuje existenci všeho a všech. To je jasné a čitelné chování. A tak před ním utíkáte, kličkujete mezi skalami, skáčete přes propasti, plavete jezery a hledáte bezpečnou cestu. A pak se válcování na čas zastaví. Vždycky.

Naučil jsem se mít předvídatelnost válce rád. Zneklidňovala mě ale jeho podstata. Čím je? Má být časem, smrtí, minulostí? Osvobozující reinkarnací? Ubíjejícími povinnostmi, okovy každodennosti? Jsou do něj vepsána traumata, kvůli kterým chodíme na terapii? Má ukazovat drtivou ekologickou katastrofu? Nebo je to prostě jen stará dobrá realita, která ničí fantazii? A co je na jeho druhé straně? Kdo tím válcem otáčí? A proč? Tyhle otázky jsou pro zážitek z hraní zásadní a je velmi dobře, že je EC dokáže vyvolat. Autoři vám skrz ně pomáhají najít smysl existence a nacházejí ji v neustálém pohybu a v odhodlání ten běh nevzdat. Což je vlastně hezký komentář k eskapické podstatě některých počítačových her. A, co já vím, možná do téhle hry bude někdo utíkat před šedivou realitou, aby mohl s trebhumy utíkat před rozžhaveným válcem.

JSTE TO, CO JÍTE

Válcování a útěk zní jako dost stresující prvky, že? EC je vyvažuje vírou ve světlé zítřky. Tohle není zlá nepřejícná hra. Trebhumové se dívají do budoucnosti s nadějí na pozitivní změnu, což je něco, co by se spousta lidí mohla také naučit. I tváří v tvář hrůzně tragikomickému válci se chobotnatci s vaší pomocí naučí přizpůsobovat a najdete momenty, kdy si s nimi budete v klidu užívat světa okolo (je krásný a jeho obyvatelé by si zasloužili přírodovědný dokument). Dokonce chvilkami najdete i čas ohlédnout se a vychutnat si pohled na apokalypsu, které jste na několik minut unikli. Život, ten si, jak říká klasik, najde cestu.

Cesta zde vede skrz žaludek, protože trebhumové přejímají schopnosti toho, co sní – lépe skáčou, déle vydrží ve vodě, zvládnou toxické prostředí, rychleji běží, a tak dále. Nic zásadního tu nehledejte, ovládání a „těžba“ život měnícících surovin je jasná jako facka. A stejně tak jasné je, že do žánru survivalu, tedy do toho, ve kterém se simuluje přežití v nehostinných podmínkách, vnáší EC pořádně svěží vítr. Pro žánr je typická zdlouhavá těžba surovin, jejich refinace a používání ke stavbě, obvykle bez konce. Tady je to všechno urychlené na několik desítek sekund a hraní má neustále švih a šarm.

DALŠÍ UNIKÁT

Možná vám to pořád přijde podivné. Věřte, že na poměry čilského studia ACE Team je to ale docela normální. Jejich předchozí hry Zeno Clash, Rock of Ages nebo Tower of Monsters jsou jako kříženec obrazů Salvadora Dallího a textů Jorge Luise Borgese, unikají konvencím a snaží se dávat proti sobě nesourodé věci. V tom nejlepším slova smyslu provokují a přitahují svojí výtvarnou jinakostí, do které ale nebalí stokrát viděné a ohrané. Vždy vymýšlejí něco jiného a svého, co trochu nebo hodně posouvá možnosti her. Abych parafrázoval Borgese, ve hrách od ACE Teamu se probouzíte do snu. Do snu, který ale dává smysl a ACE Team v něm opět představuje jedno z nejunikátnějších herních prostředí vůbec.

Autor: Luke

Pavel Dobrovský. Novinář. Fotograf. Cestovatel. A pár dalších nálepek. ABC, Level, Retro Nation.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *